Chronische Indicatie

CHRONISCHE INDICATIE

Heb ik een chronische indicatie voor fysiotherapie?

Voor de vergoedingen voor fysiotherapie is het van belang te weten of uw aandoening op de zogenaamde “chronische lijst” staat. De medische diagnose die uw arts stelt waarvoor fysiotherapie nodig is, bepaalt of uw behandeling wordt vergoed vanuit de basisverzekering. U heeft altijd een verwijzing nodig van uw arts wanneer u naar de fysiotherapeut gaat.  Uw aandoening moet dan op een lijst staan die door de overheid is vastgesteld. Chronische aandoeningen worden vanaf de 21ste behandeling vergoed vanuit uw basisverzekering.

Hieronder twee voorbeelden ter verduidelijking van chronische indicatie situaties.

Voorbeeld 1:

Als u 12 behandelingen in uw aanvullende pakket vergoed krijgt voor fysiotherapie en u heeft een chronische indicatie, zou u zelf 8 behandelingen moeten betalen om een totaal van 20 te krijgen.  Vanaf de 21ste behandeling  worden  de behandelingen vanuit de basisverzekering vergoed.

Voorbeeld 2:

Heeft u een chronische aandoening die op de chronische lijst staat en geen aanvullende pakket voor fysiotherapie, dan krijgt u de behandelingen vergoed vanaf de 21ste behandeling. U betaalt de eerste 20 behandelingen dus zelf.

In alle twee gevallen moet u rekening houden met het verplichte eigen risico van 385 euro per jaar. Dit bent u wel meestal ook al kwijt aan een bezoek aan het ziekenhuis , onderzoeken of medicatie.

Wil u weten of uw aandoening onder de chronische lijst valt?
 Download hieronder een overzicht van de chronische lijst fysiotherapie 2018: